Handige informatie voor komend Bushcraftweekend

De brandende vraag is…. mogen we stoken?

Het zal jullie niet ontgaan zijn; was een lange, hete en droge zomer. En ja, dan brandt de vraag of we wel vuur mogen maken op het Bushcraftweekend natuurlijk op je lippen. Het antwoord is: er geldt in principe geen stookverbod meer in Flevoland. En de verwachting is dat er ook geen stookverbod meer komt.

Wel is het bos nog erg droog op De Altena. Daarom moeten we erg voorzichtig zijn met vuur.

Stookregels

De stookregels houden in dat:

• Alleen op de kampeervelden vuur gemaakt mag worden, ten minste vijf meter van de bosrand af.

• We in het bos dus niet stoken en ook niet roken.

• We (zoals altijd) alleen veilig vuur stoken. Dus in een vuurschaal, van de grond af, onder toezicht en met een blusmiddel zoals een emmer water of zand voorhanden.

Neem dus een emmer o.i.d mee!

• Ook bij workshops waarbij vuur gemaakt wordt gelden deze regels.

• Let op: er is deze keer geen verkoop van brandhout. Je kunt het zelf meenemen of sprokkelen natuurlijk.

Vrijwilligers van Stichting Bushcraft houden er toezicht op dat iedereen zich aan de regels houdt.

Kortom: Eigen vuurtje? Veilig, Van de grond, Ver van de bosrand, blusmiddel Vlakbij!

Tijdstip van aankomst

Vanaf vrijdagochtend 10.00 uur ben je welkom om je kamp op te bouwen en bij te kletsen met anderen. Op vrijdagavond is er al wel een lezing, maar de rest van de workshops beginnen pas zaterdagochtend. Later aankomen op vrijdag kan natuurlijk ook.

Hoe kom je er?

We zijn deze editie weer te gast op natuurkampeerterrein De Altena aan de Wielse Weg 2, 3896 LA Zeewolde. Je bent welkom vanaf vrijdag 6 september 10.00 uur. Bekijk de locatie op Google Maps.

Openbaar vervoer

Via 9292ov.nl kun je je reis plannen, gebruik dan Wielseweg 2 in plaats van Wielse Weg 2. De dichtstbijzijnde bushalte is halte Flevo-Natuur/Wielseweg. Van daaruit is het 1,7 km lopen.

Bij aankomst…

polsbandje-300…eerst polsbandje halen!
Meld je bij aankomst bij de organisatie voor een polsbandje.

• Doe dit vóór het laden/lossen of kamp opbouwen.
  • Ticket uitprinten is niet nodig.

…dan laden & lossen
Je mag met de auto het terrein op, maar alleen op de paden. Laad je spullen uit, parkeer dan je auto bij FlevoNatuur. Daarna pas je kamp opbouwen.

…dan parkeren
Na het laden & lossen kun je parkeren op het voorste gedeelte van het parkeerterrein van FlevoNatuur, een paar honderd meter verderop. Zie de plattegrond voor de route.

screenshot-de-altena-op-google-maps-300Het terrein

Er zijn drie kampeervelden (zie plattegrond) waar je gebruik van kunt maken, en bosranden waarin je je kamp op mag slaan. In het bos buiten de hekken mag je niet overnachten.

Afval

Afval afvalzak-vuilniszakscheiden we in:

• Glas: zelf mee naar huis nemen
  • Papier: opstoken of mee naar huis nemen
  • Plastic & restafval: daarvoor hangen er vuilniszakken
  • Geen grof vuil achterlaten zoals kapotte stoeltjes, tarp of ander groot materiaal: graag meenemen naar huis.

Help ons het terrein netjes te houden!

Kampvuurcatering

Je kunt het hele weekeinde terecht bij André van Kookvuur voor:

Ontbijtmenu:

• Scrambled eggs met brood
  • Koffie en thee
    € 5,-

McBushcraft menu:

• Broodje Black Angus beefburger of Broodje pulled chicken
  • Gebakken krielaardappelen
  • Saladebuffet

Vegetarisch menu:

• Broodje vegaburger
  • Gebakken krielaardappelen
  • Saladebuffet

Drinken

• Op vrijdag en zaterdag is er ook frisdrank te koop.

OP=OP

Let op: voor alles geldt OP = OP! De rest van je eten en drinken moet je zelf meenemen.

waterzak-of-jerrycan-2Water: neem een jerrycan én een emmer mee

Er is één centraal watertappunt met twee kranen: bij de ingang, bij het groene toilethuisje. Neem dus een jerrycan of waterzak mee als je water bij je kamp wilt hebben.

En neem voor je kampvuur een emmer mee zodat je water (of zand) bij de hand hebt.

Honden aan de lijn

Hondenbezitters opgelet: honden moeten op het terrein worden aangelijnd aan een riem van max 2 meter.

koffie-300Koffie & thee

Zoals altijd schenken we gratis koffie en thee bij het centrale vuur op veld 1. Een ideale plek om andere bushcrafters te ontmoeten. Ook als je geen koffie drinkt 😉

EHBO

Een teek, een splinter of in je vinger gesneden? Er is een centrale EHBO-post op veld 1. Kun je daar niet naartoe komen, spreek dan een teamlid van Stichting Bushcraft aan. Zij zorgen dan dat een EHBO-er naar jou toekomt. Teamleden zijn herkenbaar aan een bruin jachtvest met het logo van de stichting.

Tweedehandsmarkt (Loppis)

Zoals altijd is er op zaterdagmiddag vanaf 16.30 uur een loppis op het centrale veld. Dat is Zweeds voor een tweedehandsmarkt. Het gaat om spullen die met bushcraft/kamperen/outdoorsporten te maken hebben. Heb je nog oude spullen liggen? Neem ze mee en sla je slag!

• Tip voor kopers: neem cash mee.
  • Tip voor verkopers: Neem een zeiltje mee en plak een prijsje op je spullen. Gele post-its werken prima.
  • Zorg voor wisselgeld.

cash-geldNiet vergeten

Neem spullen mee voor de Loppis (tweedehandsmarkt) en cash voor workshops of als je iets wilt (ver)kopen op de tweedehandsmarkt.