Informatie, regels en voorwaarden op het bushcraftweekend

Op deze pagina vertellen we over de algemene gang van zaken op een Bushcraftweekend en lichten we de regels toe.

Op een Bushcraftweekend leren bushcrafters elkaar technieken en vaardigheden. De workhopgevers zijn dus vrijwilligers. Op een Bushcraftweekend zijn er vier tijdsblokken waarop workshops worden gegeven; op zaterdagochtend, zaterdagmiddag, zondagochtend en zondagmiddag. Soms zijn er extra workshops op vrijdag-of  zaterdagavond of juist op zondagochtend vroeg. Dat wordt dan op het weekend bekend gemaakt.

Globaal programma van het Bushcraftweekend

• Aankomst: vrijdag vanaf 10.00 uur / zaterdag voor 10.00 uur. Meld je bij aankomst bij de organisatie. Dan kunnen we je naam afvinken en je een polsbandje geven.
Doe dit vóórdat je je kamp opbouwt.

• Za 10.00 uur: opening op het centrale veld. De algemene regels worden dan toegelicht.
• Za 10.30 – 12.30 uur: 1e workshopronde: De workshopgevers stellen zichzelf en hun workshop voor.
• Za 12.30 – 14.00 uur: (lunch)pauze.
• Za 14.00 – 16.30 uur: 2e workshopronde
• Za 16.30 uur: Loppis, een tweedehands markt waar iedereen zijn of haar overtollige bushcraft- en outdoorspullen mag verkopen. Dit gebeurt op een centrale plek. Tip: neem cash mee.

• Zo 10.00 – 12.30 uur: 3e workshopronde
• Zo 12.30 – 14.00 uur: (lunch)pauze.
• Zo 14.00 – 16.30 uur: 4e workshopronde
• Zo 16.30 uur: Afsluiting: Om 16.30 uur komen we nog even samen voor een gezamenlijke afsluiting. Daarna breekt iedereen zijn of haar kamp af en wordt gezamenlijk het terrein opgeruimd.

Kosten Bushcraftweekend

• Vrijdag (vanaf 10.00 u): € 6,-*
• Zaterdag: € 17,- voor deelnemers, € 8,50 voor workshopgevers.*
• Zondag: € 17,- voor deelnemers, € 8,50 voor workshopgevers.*

• Kinderen t/m 12 jaar: 50% korting op zaterdag en zondag
• Kinderen van 0-3 zijn geheel gratis.

Kinderen zijn welkom, als ze maar een begeleider hebben van minimaal 18 jaar.

* Prijzen zijn exclusief transactiekosten. Meestal enkele dubbeltjes, afhankelijk van welke betaalmethode je kiest.

Geef een workshop en profiteer

Workshopgevers profiteren van voordelen:

• Je bent verzekerd van een plekje
• 50% korting op zaterdag en zondag.
• Maximaal 3 extra mensen met voorrang inschrijven (zonder korting).
• Is 1 van die 3 mensen een assistent voor de workshop? Dan krijgt hij/zij ook 50% korting op zaterdag en zondag.
• Wanneer je je als workshopgever aan kunt melden, lees je op de website, Facebook of de nieuwsbrief.

Betalen

• Je bent pas definitief ingeschreven voor het Bushcraftweekend als een email met een bevestiging van je bestelling hebt gehad.
• Je kunt tot één week voor het weekend gratis afzeggen. Je krijgt dan je geld teruggestort. Hierna betaal je 50% van je inschrijfkosten.

Extra kosten voor workshops

De workshops zijn gratis. Maar sommige workshopgevers vragen een bijdrage bijvoorbeeld materiaalkosten. Indien mogelijk laten we dat van te voren weten, anders hoor je het op het weekend. Neem dus contant geld mee.

Inschrijven

Geruime tijd vóór het Bushcraftweekend kun je je inschrijven op www.stichtingbushcraft.nl. De exacte datum wordt bekendgemaakt via de website, de nieuwsbrief en Facebook. Het weekend zit snel vol dus wees op tijd met inschrijven. Is er geen plek meer, dan kun je op de wachtlijst worden geplaatst. Er is meestal ruimte voor 150 tot 250 man, afhankelijk van de grootte van het terrein. Workshopgevers kunnen zich altijd opgeven. Zij krijgen voorrang en korting.

Loten voor workshops

Sommige workshops zijn zo populair dat er geloot moet worden wie mee mag doen.

Voorzieningen

Per terrein kunnen de voorzieningen verschillen. We kiezen wel terreinen uit waar toiletten en drinkwater aanwezig zijn. Soms zijn er ook douches. Je overnacht in een tent, shelter of hangmat. Caravans en campers zijn niet toegestaan tenzij men hier toestemming voor heeft van de organisatie.

EHBO

Stichting Bushcraft zorgt voor EHBO. Zorg dat je contactgegevens (verplicht) correct zijn vanwege het calamiteitenplan. Ook is het slim om eigen EHBO-spullen mee te nemen.

Voorbereiding en uitrusting

Het Bushcraftweekend is verder geheel zelfvoorzienend. Je moet dus je eigen eten en drinken meenemen (er is wel drinkwater op het terrein) en een kampeeruitrusting. Denk aan een zeiltje, tarp of tent (slapen in auto of camper is niet toegestaan !), warme slaapzak (evt. 2), matje, warme en waterdichte kleren, wandelschoenen, een brander om op te koken, zaklamp, goed mes en evt. notitieboekje en potlood voor het maken van aantekeningen. Een voorbeeld van een goed en goedkoop bushcraft mes is het Zweedse Mora of Hultafors mes wat ongeveer € 15 kost en te koop is bij de ondernemers op het terrein.

Het weer

Houd rekening met de weersomstandigheden. Kijk even naar het weerbericht vlak voor het weekend. Een extra tarp of slaapzak kun je altijd in de auto laten liggen en bij slecht weer ben je er blij mee.

Marktplaats/Loppis

Op het weekend zijn er meestal één of enkele shops met bushcraftgerelateerde artikelen aanwezig. De verkopers kunnen je adviseren over allerlei materialen. Daarnaast is er op zaterdag een ‘loppis’, een tweedehandsmarkt waar je spullen kunt kopen en verkopen. Neem dus contant geld mee.

Organisatie

De weekends berusten op het ‘voor elkaar en door elkaar’-principe, dus als je iets wilt bijdragen aan de organisatie of het programma van het weekend, heel graag! Neem even contact met ons op als je wilt helpen.

Algemene regels & voorwaarden

Bij deelname aan het Bushcraftweekend ga je akkoord met onderstaande regels.

1. Algemeen

• Van 23.00 tot 07.00 uur is het rustig op het hele terrein.
  • Hangmatters dienen bij voorkeur boombeschermers te gebruiken.
  • Wij zijn een grote voorstander van het ‘leave no trace’ principe, dus graag het afval gesorteerd op soort in de containers dumpen en je slaapplek goed opruimen. Zorg dat alles wat je meeneemt, ook weer mee terug gaat, zodat we geen sporen achterlaten op het terrein.
  • Tijdens het weekend worden foto’s en video gemaakt door de organisatie. Wil je absoluut niet op de foto, laat dit dan weten aan communicatie@stichtingbushcraft.nl. Daarnaast maken deelnemers ook foto’s – daar heeft de organisatie geen controle over. Spreek in dat geval de deelnemer zelf aan, als je niet op zijn/haar foto wilt.
  • De organisatie kan deelnemers zonder opgaaf van redenen weigeren.
  • Terreinbeheerders, gemeenten of hulpdiensten kunnen aanvullende voorwaarden stellen, bovenop de voorwaarden van Stichting Bushcraft. Dat maken wij dan bekend.

2. Tickets, aan- en afmelden

• Je bent pas definitief ingeschreven voor het Bushcraftweekend als je een bevestiging van je ticket hebt gekregen per email.
  • Je kunt tot twee weken voor het weekend gratis afzeggen (je krijgt dan je geld teruggestort minus eventuele transactiekosten). Hierna betaal je 50% van je inschrijfkosten.
  • Doorverkopen alleen met legitieme reden en met akkoord van Stichting Bushcraft.
  • Bij aankomst op het weekend aanmelden bij de organisatie.
  • Meld je af bij vertrek als je eerder weggaat dan gepland.

3. Auto’s

• Op het terrein is gemotoriseerd verkeer niet toegestaan. Auto’s mogen soms kort het terrein op om te laden en te lossen, soms zijn er bagagekarren beschikbaar. Netjes terugzetten na gebruik.
  • Caravans, campers, vouwwagens en aggregaten zijn niet toegestaan, tenzij toegestaan door de organisatie (bijvoorbeeld voor gehandicapten of als onderdeel van een workshop)
  • Parkeren van auto’s en aanhangwagens op de aangewezen parkeerplaatsen.

4. Vuur

• Vuur maken alleen op de aangewezen centrale stookplaatsen in vuurschalen of branders – dus van de grond. Laat geen schroeiplekken achter.
  • Stookhout bij voorkeur zelf meebrengen. Soms is er hout te koop bij één van de shops die aanwezig zijn.
  • Stichting Bushcraft brengt ook hout mee voor een centraal vuur en workshops , maar op=op.
  • Per terrein kunnen er regels over sprokkelen/hakken/zagen zijn. Is het toegestaan, dan alleen dood hout gebruiken en levend hout laten staan.
  • Niet graven op het terrein.

5. Honden

• Huisdieren zijn soms wel, soms niet toegestaan, dat hangt af van het terrein. Honden dienen, indien toegestaan door de terreineigenaar, aangelijnd te zijn met een vaste riem/touw van maximaal 2 meter. Stichting Bushcraft kan aparte afspraken maken met individuele eigenaren.

6. Toiletten & afval

• De toiletten worden door de vrijwilligers schoongemaakt. Schoonmaakmiddelen en -materialen worden verstrekt door de organisatie.
  • Afval dient gescheiden aangeboden te worden en in de daarvoor bestemde container op de parkeerplaats gedeponeerd te worden. Groot afval (tent, stoel, etc.) zelf afvoeren.

7. EHBO en veiligheid

• Deelname aan het Bushcraftweekend is geheel op eigen risico. Het is niet mogelijk Stichting Bushcraft, workshopgevers of de exploitant/beheerder van het terrein aansprakelijk te stellen voor eventuele schade als gevolg van deelname aan het Bushcraftweekend.
  • Kampeerders/gasten dienen alle aanwijzingen van de organisatie, gegeven met het oog op de orde en veiligheid, op te volgen.
  • Wees matig met alcohol.
  • Op een Bushcraftweekend kun je vaardigheden leren waarvan het uitoefenen in Nederlandse natuurgebieden verboden kan zijn (denk aan het maken van een kampvuur, het leggen van strikken of het plukken van eetbare paddenstoelen). Deelnemers worden dringend verzocht altijd de lokale wetgeving alsmede afwijkende terreinregels te respecteren en zijn verantwoordelijk voor hun eigen acties.
  • Voordat je met een mes of bijl aan de slag gaat, moet je dat veilig kunnen. Als je onervaren bent, raden we je sterk aan een cursus of workshop mes- of bijlveiligheid te volgen.
  • Spreek anderen aan op onveilig mes- of bijlgebruik. En word je erop aangesproken: sta er dan voor open.